Maar liefst 20% van de vrouwen en 10% van de mannen in ons land krijgen ooit met een vorm van depressie te maken. Eén persoon op zeven wordt vroeg of laat zelfs geconfronteerd met een zware depressie. Ongeveer 8% van de Belgische bevolking gebruikt antidepressiva. Depressie is één van de meest voorkomende psychiatrische problemen maar toch blijft de kennis over deze thematiek gering.
Daarnaast zorgen taboe en vooroordelen ervoor dat mensen laat hulp inschakelen. In het overgrote deel van de gevallen worden depressieve klachten onvoldoende ernstig genomen of worden ze zelfs niet benoemd. Dat is jammer, want doorgaans is een depressie vrij goed te behandelen. Bovendien zorgt een tijdige behandeling van een depressie ervoor dat ze niet ernstiger wordt en verkleint het risico op een terugval.
Met de nieuwe jaarcampagne Wellicht wil Te Gek!?, in samenwerking met verschillende organisaties, bij de Vlaamse bevolking de kennis over depressie vergroten en inzicht geven in de complexiteit ervan, om zo deze problemen bespreekbaar te maken en stigmatisering en taboe tegen te gaan.
Op deze campagnewebsite vind je heel wat informatie over depressie. Welke verschillende vormen van depressie zijn er? Wat zijn de symptomen? Hoe voelt het om een depressie te hebben? Wat zijn de oorzaken van depressie? Wat zijn de belangrijkste vooroordelen rond depressie? Wat te doen als iemand in je omgeving een depressie heeft? Wat als je als kind/jongere een ouder met depressie hebt?
In het onderdeel hulp & ondersteuning lees je wat je zelf kan doen als je een depressie hebt, waar je de juiste hulp kan vinden en hoe je een depressie kan (laten) behandelen. Ook het kampen met suïcidale gedachten komt aan bod. Verder hebben we oog voor herstel en het leven voorbij depressie. Ben je hulpverlener en wil je graag meer handvatten over hoe je rond dit thema aan de slag kan gaan? Ook dan ben je hier op het juiste adres!
Op zondag 27 februari bracht Wim Opbrouck het nieuwste Te Gek!?-campagnelied ‘De Zwerver’, een herwerking va het gelijknamige nummer van Wannes Van De Velde, live in De Zevende Dag op Eén. In het voorjaar van 2022 hoorde je dit nummer ook in de voorstelling ‘Ik Ben De Walvis’, een productie i.s.m Te Gek!? die kadert in de campagne Wellicht.
De Standaard gaf 4 sterren aan 'Ik Ben De Walvis'. In Gazet van Antwerpen verscheen een lovende recensie en de Krant van West-Vlaanderen interviewde Wim Opbrouck. Ook Knack Focus gaf de voorstelling 4 sterren.
Bij het Te Gek!?-campagnelied ‘De Zwerver’ van Wim Opbrouck hoort ook deze prachtige videoclip!
Een nieuwe akoestische opname van het liedje ‘Het is zo lekker (zonder zwart gemoed)’ was het eerste themalied van de nieuwe Te Gek!?-campagne Wellicht. In het voorjaar van 2022 toerde Raymond voor de vijfde editie van Te Gek!? Open Geest.
De ambassadeurs van onze Wellicht-jaarcampagne zijn Selah Sue, Guy Swinnen, Jitske Van de Veire, Nele Van den Broeck, An Peeters, Ann De Craemer en Nathalie Vanderbruggen.
De rode draad doorheen alle activiteiten is het concept ‘Wellicht’.
Please note, the translation with Google Translate is not always 100% correct, for which we apologize.
We offer this option to translate so that everyone has the chance to view this site in his or her own language.
Activate Translation-bar